Jaký je rozdíl mezi těmito třemi pojmy a jak se jednotlivé hodnoty počítají?
Všechny výpočty jsou uvedené bez DPH.
Marže = výnos z realizovaného prodeje, tzn. znamená, kolik z prodeje zboží zůstane po odečtení nákladů na pořizené zboží
Př. Pokud je prodejní cena 100 Kč, zboží obchodní nakoupil od dodavatele za 70 Kč, pak je marže 30 Kč, tedy 30% ze 100 Kč.
Marže se uvádít v Kč i v procentech a nikdy nemůže být vyšší než 100%, protože se počítá vždy jako podíl z celkové prodejní ceny
Obchodní přirážka = vyjadřuje kolik % si k nákupní ceně zboží od dodavatele „přirazíte“
Př. Pokud nakoupíte zboží od dodavatele za 50 Kč a prodáváte dále za 100 Kč, pak jste si k nákupní ceně přirazili jednou tolik, tzn. 100%
POZOR: Neplést si s marží, kde z výpočtu o řádek výše je marže podíl ze 100 Kč, tedy 50%.
Obchodní přirážka se uvádí v % a může být např. i ve stovkách %.
Rabat = sleva z doporučené prodejní maloobchodní ceny odběrateli a často se používá místo marže, rozdíl mezi nimi je takový, že rabat je sleva z doporučené prodejní ceny při nákupu zboží a marže je hrubý zisk, který plánujeme z realizovaného prodeje zákazníkovi utržit
Př. Pokud Váš dodavatel nabízí zboží i maloobchodně, např. za 100 Kč, vy od něj budete chtít odebírát zboží ve větším objemu pro další prodej a domluvíte se, že Vám z doporučené prodejní ceny poskytne slevu 30%, zboží od něj nakoupíte za 70 Kč, pak je sleva 30% rabatem. Pokud byste pak zboží prodali za 100 Kč, je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou 30 Kč, z prodejní ceny je tedy i marže 30%.
Záměna marže a obchodní přirážky může mít pro cenotvorbu fatální následky a je potřeba tyto hodnoty používat správně.
Např. pokud se Vás marketingová agentura ptá, jakou máte marži z prodejní ceny 100 Kč a jaký je prostor pro propagaci a nakupujete zboží např. za 60 Kč (obchodní přirážka 66% a zároveň marže 40%), a chybně řeknete, že je Vaše marže 66%, znamená to, že z prodeje za 100 Kč plánujete realizovat hrubý zisk cca 66 Kč a Vašeho nákupní cena by byla 34 Kč, což znamená, že z hrubého zisku 66 Kč můžete např. 50 Kč investovat do přivedení zákazníka. Při této záměně obchodní přirážky a marže byste z každého prodeje generovali ztrátu 10 Kč.
O tom, jak stanovit vhodné PNO (podíl nákladů na obratu) pro propagaci, se dočtete v dalším článku.