Tahle otázka se skládá ze dvou otázek. “Co je to feed?” a “Co je to XML”.
Feedy jsou nějaká data, která se posílají do či z e-shopu, případně mezi různými internetovými stránkami. Feedy využívají mnoho formátů. Dříve bylo hodně rozšířené využití RSS feedů, kdy jste si do tzv. RSS čtečky přidali RSS feedy svých oblíbených webů a když přibyl na některém z webů článek, přišlo Vám upozornění a jeho úvodní odstavec s odkazem na pokračování článku na původní web. Než vznikly sociální sítě, byl tento způsob velmi rozšířený.
XML feedy
Podobně fungují XML (eXtrensible Markup Language neboli rozšiřitelný značkovací jazyk) feedy, které využívají reklamní systémy. V pravidelných intervalech tyto systému stahují Váš XML feed, ve kterém máte produkty na e-shopu a důležité informacemi o nich. Když pak uživatele v těchto reklamních systémech produkty zaujmou, klikne na ně a dostane se na Váš e-shop, kde si může o produktu přečíst kompletní informace a případně ho koupit.
XML feedy mají mnoho specifikací, takže různé reklamní systémy využívají odlišné formáty XML feedů. I již zmíněné RSS feedy jsou vlastně specifikací XML feedu. Nejběžnější u nás využívané specifikace jsou Heureka, Zboží.cz a Google, jehož specifikaci využívá i Facebook.
Pak jsou tu ještě dodavatelské XML feedy, které můžete využívat jako e-shop. Stejně jako reklamní systémy tak můžete od dodavatelů získávat informace o nových produktech. V případě nových produktů tak můžete do e-shopu dostat základní informace, jako je název, popis, obrázky či parametry. V případě již naskladněných produktů můžete např. aktualizovat ceny produktů, u nichž jsou pevně nastavené dodavatelem, nebo třeba skladovou zásobu ve skladu dodavatele, abyste věděli, kolik produktů ještě můžete naskladnit, když se bude blížit vyprodání.
Pokud jde o e-shopové platformy svou specifikaci XML má např. Shoptet či Upgates. Ne všichni dodavatelé ovšem posílají produktová data ve formátu, který potřebujete a ne všechny e-shopové platformy mají k dispozici XML feedy podle všech specifikací reklamních systémů. Z tohoto důvodu jsou tu aplikace pro práci s feedy jako jsou Mergado, Xemel či Conviu. Tyto aplikace dokáží na základě jednoho formátu feedu vytvořit feed podle jiné specifikace, takže pak pomocí jednoho základního feedu můžete napojit všechny reklamní systémy či marketplacy.
Ale využití XML feedu je opravdu široké. Dají se využít např. pro propojení e-shopových platforem, jako jsou Shoptet či Upgates s pokladními a skladovými systémy, jako je Pohoda či Money S3. Tato e-shopová řešení jsou schopna vytvořit ve formátu XML i export objednávek či zákazníků, takže pak můžete vše spravovat přehledně v jednom systému.
Pokud byste potřebovali nějakým způsobem pomoct s úpravou XML feedů, podívejte se na naši stránku Práce s XML feedy, kde najdete o zpracování XML feedů více informací. V případě jakýchkoliv dotazů budeme rádi, když se na nás obrátíte.